2007. november 13., kedd

Worms 3D - Régi kedvenc új köntösben

Demó letöltése ITT!

A Worms 3D (természetesen a PlayStation 2-es változatot vesszük górcső alá) az újabb Worms és Sonic játékoknál megszokott, talán csak a Team 17-re és a Segára jellemző élénk színes, letisztult, hangulatos, szuperízléses és mesteri designú menürendszerrel fogad minket, amiben sok játékmód között válogathatunk, és valami eszméletlen mértékben testre szabhatjuk, finomhangolhatjuk a szabályokat, persze már ez sem újdonság, volt ilyen a korábbi Worms játékokban is. A játék lényege sem változott igazán semmit, most is különféle humoros témájú, többnyire véletlenszerűen generált, víz által körülvett pályákon jelennek meg a kukacaink, egy több férget számláló osztag, a teendőnk pedig csak annyi, hogy minden eszközzel, egy eléggé komoly fegyverarzenállal megsemmisítsük az ellenséges csúszómászókat, mielőtt azok tennék ezt velünk. A játék varázsa tehát igazából nem az egyszerű és szakállas játékmenetben, hanem a részletekben leledzik: az eszméletlenül igényes kivitelezésben, az oltári jó humorban, a sok beállítási lehetőségben és a változatos fegyverek nagy számában.

Lássuk először ez utóbbiakat libasorban, gyilkoló eszközeink többsége egyébként a tapasztalt kukacoskodóknak (gyengébbek kedvéért: a szóvicc a Worms játékosokra próbált utalni) már ismerős lesz, persze azért számos újdonság is akad. Az arzenálunk része a rakétavető (bazooka), a mozsárágyú (mortar), a célkövető rakéta (homing missile), a légitámadás (air strike), a kézigránát (grenade), a repeszbomba (cluster bomb), a gázbomba (gas canister), a banánbomba (banana bomb), a sörétes puska (shotgun), az uzi, az öreg néni (old woman), az őrült tehén (mad cow), a nagy orrbaverés (fire punch), a célkövető galamb (homing pigeon), a viking fejsze (viking axe), a baseballütő (baseball bat), az enyhe pöccintés (prod), a szent kézigránát (holy hand grenade), a taposóakna (land mine), a szuperbirka (super sheep), a Molotov-koktél (petrol bomb), a birka (sheep), a dinamit (dynamite), az atombomba (nuclear bomb), a ragadós bomba (sticky bomb), a fúvócső (blowpipe), a mega akna (mega mine), a beton szamár (concrete donkey), a lottó légitámadás (lottery strike) és a földrengés (earthquake). A fegyverekhez hasonlóan akad néhány olyan eszköz is, ami a mozgásunkat segíti, vagy másként támogat minket, ilyen a jet pack, a ninja kötél (ninja rope), az ejtőernyő (parachute), a hídépítő készlet (bridge kit), a teleport, a fémplatform (girder), a kukacválasztási lehetőség (worm select), az önfagyasztás (freeze), a távcső (binoculars), a gyorsítás (fast walk), a gravitáció csökkentés (low gravity), a Red Bull (ami természetesen "szááárnyakat aaad"), az igazság mérlege (scales of justice), a láda kémkedés (crate spy), az idő duplázás (double time), a támadás erősség duplázás (double damage) és az orvosi légi támogatás (doctors strike) is.

Természetesen a fegyverek és egyéb eszközök használata sajnos a harmadik dimenzió megjelenésével még nehezebbé vált, igaz már 2D-ben sem volt könnyű, ráadásul most a szél már jobban befolyásolja a nehéz fegyvereinket is, ugyanis az első játékokban még csak a kézigránátot fújta el. Most ugye már alapban 3D-s a nézetünk, a kamera pedig az aktuális kukacunk közelében állapodik meg, innen nehezebb felmérni a köztünk és az ellenfél közötti távolságot is, igaz felülnézetbe is válthatunk, de nézelődni az időlimit miatt nem sokáig tudunk, és persze ez után figyelembe kell vennünk a szelet és a lövedékre ható gravitációt is (legalábbis a gránátoknál, rakétáknál és hasonlóknál). A gép ugyanakkor elég pontos, tehát, ha valaki a legfelső menüponttal kezd (és tutira mindenki azzal kezd), ami egy teljesen véletlenszerűen generált pályán véletlenszerű csatát indít elég erős gépi ellenfél ellen, az sorozatos kudarcélményekkel fog gazdagodni. A korábbi részeknél is nagy szükség volt gyakorlásra az éles játék előtt, erre pedig ez hatványozottan igaz, ajánlom, hogy kezdje mindenki a játékot a roppant szórakoztató, informatív és ugyanakkor tényleg nagyon hasznos gyakorlópályák végigtolásával, a viszonylag hosszú tanulóidő egyébként a játék egyetlen hátránya. A leckék után pedig érdemes nekiállni a kampány módoknak is, mert egyrészt ezek is még viszonylag könnyen indítanak, és fokozatosan nehezednek, tehát a gyakorlás folytatásának is lehet őket tekinteni, másrészt oltári jók. Eddig a Worms játékokat kizárólag csúcs szuper több játékosos anyagoknak tekintettem, a korábbi részekben, ahol voltak is egy játékosos pályák, azokban sem volt sok extra, csak botok elleni gyakorlásnak lehetett őket tekinteni, itt viszont a kampány játékmód magában is egy nagyon bulis és humoros, ráadásul mind látványra, mind játékmenetre eléggé változatos egy játékosos önálló játéknak tekinthető. Hogy csak pár szituációt említsek, végigjátszhatjuk kukacokkal a normandiai partraszállást, a King Kong filmet és a Titanic elsüllyedését is, de van olyan is, hogy a horror témájú pályán sírokat kell rabolnunk (ott az ehhez szükséges, veszélyesebb helyekre rakott kézigránátok megszerzése a nehezebb), és olyan is, hogy jet packkel érzékeny bombákat kell gyűjtenünk a tengerben lebegő grogos hordókról. Aztán az a pálya is jópofa volt, ahol Boggy Pete (egy rosszcsont kukac, aki mindig borsot tör az orrunk alá) kikapcsolta a hűtőszekrényt, ami miatt megolvadt a tó jege, és a repülőről potyogó birkák a vízbe estek, nekünk pedig fegyvertelenül, erős ellenséges tűzben, fedezékből-fedezékbe lopakodva kellett eljutnunk a hűtő kapcsolójáig. A megszokott körökre osztott stratégiai harcon túl tehát a játékmenet időnként átcsap teljesen másba is, menekülésbe, lopakodásba, platformjátékba, sőt céllövöldébe is. A gyakorlás és a kampány játékmód mellett még találunk egy afféle kihívás játékmódot is (mindháromban sorban mehetünk csak a pályákon, az első teljesítése után megnyílik a második, és így tovább), ebben különféle keményebb feladatokat kell időre teljesíteni, például úgy levadászni sörétes puskával távoli célpontokat, hogy minden találat egy kis plusz időt jelent, így kell minél tovább kitartani, de vannak egyebek is. Ezekért a teljesítményünk után arany, ezüst vagy bronz serleget is kaphatunk, és felkerülhetünk egy külön toplistára is, feltéve, ha az eredeti rekordok egyikét megdöntjük.

Végül természetesen van a több játékosos játékmód is, ahol persze nem csak a haverok ellen játszhatunk, hanem botok ellen is. Ez az igazi lényeg (nem mintha a többi játékmód nem lenne király), itt totálisan finomhangolhatunk minden beállítást, és úgy mehetünk harcba akár három másik (emberi, gépi vagy vegyesen beállított) csapat ellen is. A csapatoknál is szinte mindent beállíthatunk, a csapat és a kukacok neveit (lehet véletlenszerű, jópofa neveket is kérni), a csapat speciális fegyverét, a zászlaját, a temetkezési stílusát, sőt a hangkészletét is, mellesleg a kukacok száma sem fix, egy és hat között mozoghat állíthatóan. A hangkészlet brutális, már a korábbi részekben sem volt rossz, de most igazán nagy a választék. A klasszikus hangokon túl van néhány külön nyelv is (francia, német, olasz és spanyol, sajnos magyar nincs), aztán beszélhetnek a kukacaink földönkívüli stílusban, Al Capone stílusban, blues zenész stílusban, tehenészlány stílusban, robot stílusban, gengszter stílusban, hippi stílusban, ír stílusban, londoni taxis stílusban, házsártos feleség stílusban, kalóz stílusban, orosz stílusban (de nem nyelven), skót stílusban, szuperhős stílusban, szörfös stílusban, lázadó tinédzser stílusban, amerikai pankrátor stílusban, viking stílusban és második világháborús parancsnok stílusban is, hogy csak párat említsek a 38 eszméletlenül humoros szövegkészletből. Aztán minden fegyverhez beállíthatjuk külön-külön, hogy kezdetben a csapatok (ezúttal nem lehet trükközni, és előnyöz juttatni egy bizonyos csapatot) mennyit birtokoljanak belőle (lehet végtelen is), hogy az adott fegyver milyen gyakorisággal jelenjen meg a véletlenszerűen lepottyanó ládákban, és, hogy az adott fegyver mennyi ideig legyen letiltva (például az alapbeállítás szerint egy légitámadással rendelkezik mindenki, de ezt csak pár kör után lehet használni). Aztán be lehet lőni azt is, hogy jelenjenek-e meg speciális fegyverek a ládákban, vagy minden csapat a sajátjával rendelkezzen csak, és ne szerezhessen pluszt. Szintén beállíthatjuk, hogy fixen vagy véletlenszerűen jelenjenek-e meg a pályákon a taposóaknák és a robbanó hordók (tehát a veszélyes terep elemek), de akár ki is kapcsolhatjuk az egyiket, a másikat vagy mindkettőt. Be lehet lőni a víz emelkedésének sebességét is, de ki is lehet ezt kapcsolni, ugye mindig kisebb-nagyobb szigeteken folyik az akció, és a víz halálos a kukacokra nézve, így az emelkedő víz egyre nehezíti a játékot. Aztán azt is be lehet lőni, hogy amikor lejár a fő játékra szánt idő, akkor, a hirtelen halál idejekor a víz fokozatosan vagy körönként fixen emelkedjen-e (lásd az előző mondatot), vagy minden energia egyre redukálódjon-e, vagy esetleg atombomba robbanjon-e (ennek hatására a víz is emelkedik, és a sugárfertőzött kukacok is fokozatosan vesztenek energiát), de persze a hirtelen halál ki is kapcsolható. Aztán be lehet állítani a kukacok kezdeti energiáját, azt, hogy a játékok hány meccsig tartsanak, azt, hogy át lehessen-e menteni fegyverzetet a következő meccsre, azt, hogy a kukacok véletlenszerűen jelenjenek-e meg, vagy mi helyezhessük-e el őket, azt, hogy a leesés energiavesztéssel járjon-e, és azt is, hogy szokás szerint egymás után kapjuk-e meg a kukacok irányítását körkörösen, vagy szabadon választhassuk-e ki az irányítandó kukacot mindig. Továbbá belőhetjük még azt is, hogy a ládákban milyen százalékban legyen fegyver, egyéb eszköz vagy energia, és, hogy mennyi energia legyen az energiás ládákban. Aztán belőhető még a lépések ideje (ugye mindig rövid gondolkozási időnk van csak, sajnos végtelenre ez most nem állítható), a teljes játék ideje (ha ez lejár, akkor jön a hirtelen halál, sajnos ez sem lehet végtelen), a visszavonulási idő (például egy dinamit lerakása után még rövid ideig mozoghatunk) és a körök közti üres idő (ami alatt a haverunknak átadhatjuk a kontrollert anélkül, hogy az ideje fogyna). Pályát és egyéb adatokat egyébként nyerőgéppel is generáltathatunk teljesen véletlenszerűen, de beállíthatunk témát, hét különféle dolgot százalékosan (magasság, hidak gyakorisága, meg ilyenek) és napszakot, és ezek alapján is generáltathatunk immár kevésbé véletlenszerű pályát (akár olyat is, ahol a pálya nem sérülékeny), és persze a pályát leíró tízjegyű számot fel is írhatjuk magunknak, tehát nem kell memóriakártyával bíbelődnünk.

Gépigény:

1 GHz Intel Pentium III or AMD Athlon processzor
512 MB RAM
16 x CD-ROM / DVD-ROM
64 MB videokártya
billentyűzet, egér

Képek:

 

Video:

1 megjegyzés:

vasveder írta...

hát nem tom szerintem nem valami nagy sztár játék ezsem!



:S